23 Mayıs 2016 Pazartesi

Akaryakıtta risk oluşturan unsurlar

İşletme içinde genel anlamda yanıcılığı yüksek benzin ve benzine nazaran daha düşük yanıcılığı bulunan ancak yine de yanıcı olan mazot depolama ve doldurma işleminin yapılmasıdır. Bu iki yanıcı dışında gaz yağı ve motorlarda kullanılmak üzere farklı ürünler de bulunmaktadır. Akaryakıt servis istasyonlarında bulunan iki ana ürün hakkında teknik bilgi aşağıda verilmiştir.




Dizel
Parlama Noktası52 °C (% 0.3 < Parlama Noktası < % 10)
Kendiliginden Tutusma sıcaklıgı260 °C
Depolanma ÖzellikleriDepolama alanının sürekli havalandırılması gerekmekte olup yakıt içeren kapların kullanılıncaya kadar kapaklarının sıkıca, sızdırmayacak şekilde kapatılmalıdır. Boş yakıt tankları ise patlayıcı buhar muhteva edebilmekte olduğundan basınca, sıcaklığı veya kıvılcıma maruz kalmamalıdır. Akaryakıt tanklarının ve varillerinin basınç etkisinde kalmaması, kıvılcımdan ve alev kaynaklarından uzak olması ve topraklaması yapılmış muhafazalarda tutulması gerekmektedir. Statik elektrikten ötürü parlayabilir.
Sağlığa ZararlarıiSıvısı veya buharıyla gözün teması tahriş meydana getirir.
Sürekli olmayan cilt temaslarında rahatsız edici değildir ancak tekrarlanan vakalarda tahriş meydana getirir.
Solunma durumunda zatürreye ya da ağır ciğer hasarına sebep olur tekrarlanması durumunda ölümcül sonuçlar doğurabilir.
Yutulması durumunda mide bulantısı, kusma, diyare ve alkolün sinir sisteminde yaptığı etkilere benzer durumlar ortaya çıkarır. Daha yüksek dozda yutulması durumunda başağrısı, denge kaybı, titreme, koma, bilinçsizlik, solunum kaybı ve ölüme neden olur. Sürekli olarak solunması da benzeri etkilerin görülmesine neden olur.


NOT:Buharı ve sıvısı yanıcıdır (NFPA standartlarında 2/4) Isı, kıvılcım, alev, statik elektrikten uzak tutulmalıdır. Buharı mesafe kat edebilir ve yine kıvılcım, ısı, statik elektrik boşalması ile karşılaştığında parlayabilir. Buharı havadan daha ağırdır. 

Benzin

Parlama Noktası-43°C
Kendiliginden Tutusma sıcaklıgı280 °C
Söndürücü TipiKüçük boyutlu yangınlarda; Kuru Kimyevi Toz, CO2, Su sisi, Halon gazı veya köpük kullanılabilir. Büyük yangınlarda ise; köpük, su isi ve soğutmak amaçlı da su kullanılabilir.
Depolanma ÖzellikleriDepolama alanının sürekli havalandırılması gerekmekte olup benzin içeren kapların kullanılıncaya kadar kapaklarının sıkıca,sızdırmayacak şekilde kapatılması gerekmektedir. Sıcak metal yüzeylerinden, kıvılcımdan, ısı kaynaklarından, direk güneş ışığından uzak tutulmalıdır. Bulunduğu kap fiziksel darbeye karşı korunmalıdır.
Sağlığa ZararlarıiSıvısı ya da buharıyla gözün teması tahriş meydana getirir.
Sürekli olmayan cilt temaslarında rahatsız edici değildir; ancak tekrarlanan vakalarda tahriş meydana getirir.
Solunma durumunda zatürre ve ağır ciğer hasarına sebep olur tekrarlanması durumunda ölümcül sonuçlar doğurabilir.
Yutulması durumunda mide bulantısı, kusma, diyare, alkolün sinir sisteminde yaptığı etkilere benzer durumlar ortaya çıkarır. Daha yüksek dozda yutulması durumunda başağrısı, denge kaybı, titreme, koma, bilinçsizlik, solunum kaybı ve ölüme neden olur. Sürekli olarak solunması da benzeri etkilerin görülmesine neden olur.


NOT:Buharı ve sıvısı yanıcıdır (NFPA standartlarında 3/4) Yutulması durumunda kusturulmaması ve acil olarak tıbbi müdahaleye başvurulması gerekmektedir.

Yukarıdaki iki kimyasal dışında akaryakıt depolama istasyonlarında farklı yanıcılıklarda ve parlayıcılıkta sıvılar da bulunmaktadır. Aşağıdaki ilk tabloda sıvıların yanıcılık ve parlayıcılıklarının neye göre belirlendiğine ilişkin bilgi bulunmakta olup, bir sonraki tabloda ise akaryakıt servis istasyonlarında karşılaşılabilecek ürünlerin özelliklerine ve yanıcılık derecelerine ilişkin bilgi mevcuttur.

NOT:Buharı ve sıvısı yanıcıdır (NFPA standartlarında 2/4) Isı, kıvılcım, alev, statik elektrikten uzak tutulmalıdır. Buharı mesafe kat edebilir ve yine kıvılcım, ısı, statik elektrik boşalması ile karşılaştığında parlayabilir. Buharı havadan daha ağırdır.

ÖzellikSınıfParlama NoktasıNot
Yanıcı SıvılarSınıf II37.8°C
Sınıf IIIA60°C
Sınıf IIIBParlama Noktası<93°C
Parlayıcı SıvılarSınıf IParlama Noktası<37.8°C
Sınıf IAParlama Noktası<22.8°C ve Kaynama Noktası<37.8°CAynı zamanda kaynama noktası 37.8°C'dan daha düşük
Sınıf IBParlama Noktası<22.8°C ve Kaynama Noktası>37.8°CAynı zamanda kaynama noktası 37.8°C'dan daha düşük
Sınıf IC22.8°CAynı zamanda kaynama noktası 37.8°C'dan daha düşük


Havada Asgari Tutuşma Sıcaklığı °CParlama Noktası °CKaynama Noktası °CSınıf
Cam Yıkama Sıvısı (Metanol/Su Karışımları)%5 Metanol/%95 Su97IIIB
%20 Metanol/%80 Su48II
%50 Metanol/%50 Su27IB
%100 Metanol3851264IB
Beyaz Gres>427241>427IIIB
Hidrolik Direksiyon Sıvısı177>288IIIB
Yağlama Yağları149 - 232IIIB
Lityum-Moil Gres>482193>427IIIB
Gaz Yağı227>=38151 - 301II
Dişli Yağı>427202>427IIIB
BenzinYaklaşık 441-40 ile -4638 - 204IB
Biyoyakıt (%85 Etanollü Benzin)Yaklaşık 450<13IB
Biyodizel>93180 - 340IIIB
Motorin (Dizel Yakıt)>=55II
Karter Yanık YağıIIIB
Şase Gresi>427204>427IIIB
Fren Sıvısı149282IIIB
Antifriz110149IIIB


Akaryakıt istasyonlarında bulunan yakıtlar kendi başlarına bir risk unsuru oluşturmakla birlikte sürekli doldurma ve boşaltma gibi kendine özel riskler barındıran işlemlerin yapılıyor olması da riski yükseltmektedir. Bu iki unsurun da getirisi olarak akaryakıt servis istasyonlarında risk oluşturan unsurlar aşağıda maddeler halinde belirtilmiştir:

- elektrik aksamı
- akaryakıtın depolanma koşulları
- tanklar
- akaryakıt buharı muhteva edebilecek alanlar
- akaryakıtın taşınmasında-iletilmesinde kullanılan tesisatlar
- pompalar
- akaryakıt servis istasyonun yapısı
- yangın tedbirleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder